کدام قهوه کافئین بیشتری دارد
در حال ارسال

قهوه یکی از شناخته ‌شده‌ ترین مواد غذایی دارای کافئین در جهان است. قهوه کافئین بالا همان طور که از نامش پیداست به قهوه ای گفته می شود که مقدار کافئین موجود در آن زیاد است. مصرف این نوع قهوه فواید گوناگونی برای بدن به همراه دارد.

 

قهوه کافئین بالا

قهوه کافئین بالا

فواید قهوه با کافئین بالا

از جمله فواید مصرف قهوه کافئین بالا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

کاهش خطر ابتلا به افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی است که بسیاری از مردم در سرتاسر نقاط دنیا به آن دچار می شوند. مصرف قهوه با کافئین بالا احتمال ابتلا به این بیماری را کم می کند. تحقیقاتی که روی تعدادی از مصرف کنندگان قهوه انجام شد نشان می ‌دهد احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که قهوه می ‌نوشند کمتر از سایر افراد است.

محافظت از مغز در برابر آلزایمر و پارکینسون

آلزایمر و پارکینسون از جمله امراضی هستند که سیستم عصبی بدن را درگیر می کنند. قهوه پرکافئین با تاثیرات مثبتی که از خود به جا می گذارد احتمال ابتلا به این بیماری ها را در مصرف کنندگان کاهش می دهد.

کاهش وزن

کافئین موجود در قهوه قادر است به افزایش میزان چربی سوزی و متابولیسم بدن کمک کند. به همین دلیل مصرف قهوه کافئین بالا یکی از روش ‌هایی است که برای لاغری به افراد توصیه می شود. بر اساس بررسی ‌های صورت گرفته در این زمینه زنانی که هر روز ۲ الی ۴ فنجان قهوه فول کافئین می ‌نوشند زودتر با کاهش وزن مواجه می شوند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

نوشیدن قهوه کافئین بالا در پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ موثر است. یکی از مشخصات این بیماری بالا رفتن سطح قند خون به علت مقاومت در برابر تاثیرات انسولین است. با مصرف قهوه های پرکافئین می‌ توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

طول عمر بیشتر

جالب است بدانید قهوه به دلیل خواص خوبی که دارد به افزایش طول عمر در مصرف کنندگان کمک می کند. مصرف قهوه باعث می شود احتمال ابتلا به انواع بیماری های کشنده و همچنین میل به خودکشی در افراد تا حد بسیار زیادی کم شود. با توجه به این موضوع باید گفت مصرف این نوشیدنی پرطرفدار می تواند طول عمر را در افراد افزایش دهد.

در همین خصوص بیشتر بخوانید: تاثیر نوشیدن قهوه بر افزایش طول عمر

دانه قهوه و پودر قهوه رست شده

دانه قهوه و پودر قهوه با رست تیره (کافئین بالا)

بررسی انواع قهوه از نظر میزان کافئین

عوامل مختلفی در تعیین میزان کافئین قهوه دخالت دارد. مهم ترین عوامل موثر در این رابطه شامل موارد زیر می شود:

  • نوع دانه قهوه
  • نوع رست قهوه
  • روش دم کردن قهوه

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می ‌کند آن است که کدام یک از انواع قهوه دارای کافئین بیشتری است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال باید قهوه ها را از جهات گوناگون بررسی کنیم.

کدام نژاد قهوه کافئین بالا دارد؟

برای شناسایی قهوه کافئین بالا می توان قهوه ها را از نظر نژادشان مورد بررسی و مقایسه قرار داد. قهوه ها از این نظر به ۲ نوع اصلی طبقه بندی می شوند: قهوه عربیکا و قهوه روبوستا. در واقع نژاد تمام قهوه های موجود در بازار یا روبوستا است و یا عربیکا. البته ممکن است این دو به صورت ترکیبی هم در بازار عرضه شوند. قهوه عربیکا قهوه ای است که عطر و طعم زیادی دارد در حالی که قهوه روبوستا از کافئین بالایی برخوردار است. کافئینی که در دانه های قهوه روبوستا وجود دارد ۲ برابر کافئین قهوه عربیکاست.

اگر قصد خرید قهوه کافئین بالا را دارید باید محصولاتی را انتخاب کنید که از ۱۰۰ درصد قهوه روبوستا تهیه شده ‌اند. قهوه روبوستا در مناطق مختلفی از جهان کشت می ‌شود. برزیل، ویتنام، اندونزی، تانزانیا و… از جمله کشورهای تولیدکننده قهوه روبوستا هستند. این محصولات از نظر ویژگی های کلی تا حدی با یکدیگر تفاوت دارند. در این بین قهوه اندونزی و قهوه جاوا از بالاترین میزان کافئین برخوردارند.

چنانچه بخواهید از مصرف قهوه ای با عطر و طعم قوی و نوشیدن قهوه کافئین بالا به صورت همزمان لذت ببرید باید ترکیبی از قهوه روبوستا و قهوه عربیکا را تهیه کنید. برای مثال قهوه شما می ‌تواند شامل ۷۰ درصد قهوه روبوستا و ۳۰ درصد قهوه عربیکا باشد. به طور حتم کافئین موجود در قهوه هایی که به صورت ترکیبی تهیه می شوند کمتر از قهوه های ۱۰۰ درصد روبوستا است. با این وجود این محصولات را هم می توان جزو قهوه های کافئین بالا به حساب آورد.

کدام رست قهوه از بیشترین مقدار کافئین برخوردار است؟

رست قهوه هم یکی از عواملی است که مشخص می ‌کنند یک قهوه کافئین بالا دارد یا پایین. برای بسیاری از افراد جای سوال است که رست قهوه یعنی چه؟ رست قهوه به معنی برشته کردن دانه های قهوه است. دانه های قهوه در حالت معمول به رنگ سبز هستند. برای آزاد کردن عطر و طعم این دانه ها باید آنها را برشته کرد. برشته کردن یا رست قهوه ۳ حالت دارد: لایت، مدیوم و دارک. اگر دانه های قهوه به میزان کمی برشته شوند به آن رست لایت می گویند. در صورتی که در حد متوسط برشته شوند رست آنها مدیوم خواهد بود. دانه هایی هم که زیاد برشته می ‌شوند رست دارک دارند.

زمانی که دانه ‌های قهوه برشته می شوند آب موجود در آنها بخار می ‌شود. طبیعتا در چنین حالتی وزن دانه قهوه کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر برشته کردن قهوه باعث افزایش حجم آن می‌ شود. بنابراین قهوه های رست دارک در مقایسه با قهوه های رست مدیوم و قهوه های رست لایت وزن کمتر و حجم بیشتری دارند. اگر به ظاهر قهوه‌ های رست دارک دقت کنید متوجه می‌ شوید که حالت پفکی تری به خود گرفته اند.

به یاد داشته باشید که یک قاشق قهوه رست دارک وزن کمتری نسبت به یک قاشق قهوه رست لایت و به تبع آن کافئین کمتری نسبت به رست لایت دارد. اما از نظر وزنی باید گفت کافئین موجود در ۱۰۰ گرم قهوه رست دارک بیشتر از کافئین ۱۰۰ گرم قهوه رست لایت است.

با توجه به این توضیحات به نظر شما برای تهیه قهوه کافئین بالا باید کدام یک از رست های قهوه را استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال اول باید مشخص کنیم که قهوه قرار است به صورت حجمی استفاده شود یا وزنی. مثلا ممکن است شما بخواهید قهوه را با استفاده از قاشق ریخته و دم کنید. در این صورت شما اندازه گیری قهوه را به صورت حجمی انجام داده اید. زمانی که قهوه به صورت حجمی استفاده می شود رست لایت کافئین بیشتری را برای ما به همراه خواهد داشت. اما در صورتی که اندازه گیری و استفاده از قهوه بر اساس وزن آن انجام شود رست دارک دارای کافئین بالاتری خواهد بود.

 

دم کردن قهوه

قهوه کافئین بالا

قهوه را چگونه دم کنیم تا کافئین بیشتری داشته باشد؟

در صورتی که مایلید قهوه کافئین بالا استفاده کنید باید به روش دم آوری قهوه هم توجه داشته باشید. برای دم کردن قهوه از روش‌ های مختلفی می توان استفاده کرد. این روش ها از نظر مقدار کافئین موجود در قهوه با هم برابر نیستند. در واقع برخی از روش های دم آوری قهوه کافئین بیشتری را برای ما فراهم می‌ کنند. بعضی دیگر هم مقادیر کمتری از کافئین به ما می‌ دهند.

اگر این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم قهوه اسپرسو در جایگاه نخست بالاترین میزان کافئین قرار می گیرد. در این رده بندی قهوه ترک در جایگاه دوم و قهوه موکاپات در جایگاه سوم قرار دارند. سایر انواع قهوه از جمله قهوه فوری، قهوه فرانسه، قهوه کلد برو و… هم مقادیر متفاوتی از کافئین را به خود اختصاص می دهند.

قهوه کافئین بالا را می توان به شکل دیگری هم شناسایی کرد. در این روش قهوه ها از نظر استاندارد و عرف بررسی می شوند. همان طور که گفتیم قهوه اسپرسو از بالاترین میزان کافئین نسبت به سایر انواع قهوه برخوردار است. اما باید توجه داشت حجمی که از این نوع قهوه به دست می آید در مقایسه با قهوه ترک بسیار کمتر است. زمانی که شما قهوه اسپرسو می نوشید نوشیدنی شما تنها در حد یک ته استکان است در حالی که اگر قهوه ترک تهیه کنید یک فنجان پر قهوه خواهید داشت. بنابراین روشن است که مقدار کافئین موجود در قهوه اسپرسو کمتر از کافئین قهوه ترک است.

بسیاری از طرفداران قهوه تمایل دارند بهترین قهوه با کافئین بالا را مصرف کنند. در واقع به دنبال قهوه ای می گردند که قوی ترین نوع قهوه به لحاظ مقدار کافئین باشد. برای دستیابی به این هدف می توان یک نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو مثل کافه لاته را انتخاب نمود. سپس باید ۱ یا ۲ شات اضافه اسپرسو را به نوشیدنی اضافه کرد.

 

بالا بردن کافئین قهوه

قهوه کافئین بالا

چگونه کافئین قهوه را بالا ببریم؟

با استفاده از برخی روش ‌ها می توان مقدار کافئین قهوه را افزایش داد. به طور مثال اگر قهوه در ریزترین اندازه آسیاب شود مقدار کافئین بیشتری از آن به دست می ‌آید. بیشتر شدن نسبت قهوه به آب هنگام دم کردن قهوه نیز می تواند مقدار کافئین را بیشتر کند. از طرف دیگر اگر قهوه مدت زمان بیشتری خیسانده شود یا عصاره گیری آن در دمای بالاتری صورت گیرد مقدار کافئین قهوه بیشتر خواهد بود. معمولا بزرگتر شدن اندازه نوشیدنی هم باعث بیشتر شدن کافئین قهوه می شود.

در صورت تمایل به تهیه قهوه کافئین بالا کافیست پودر قهوه اسپرسو کافئین بالا را از مرکز فروش سفارش دهید. با سفارش این محصول هم از عطر و طعم دلپذیر قهوه اسپرسو بهره مند می شوید و هم به مقادیر بالایی از کافئین دست پیدا می کنید.

دانلود نسخه پی دی افچاپ صفحه
در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.