تجارت واردات قهوه به ایران
در حال ارسال

واردات قهوه به ایران قدمت دور و درازی دارد زیرا این نوشیدنی سال‌ها است که به عنوان یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان و ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. کشورهای مختلفی در دنیا از نظر صادرات قهوه سود بالایی را به دست می‌آورند. به طوری که قهوه توانسته نام خود را در بین کالاهای لوکس به ثبت برساند. در ادامه به میزان واردات قهوه به ایران خواهیم پرداخت، پس با ما همراه شوید تا اطلاعات کلی در خصوص میزان مصرف قهوه در ایران را به دست آورید.

بر اساس اطلاعات به دست آمده ۷۰ کشور در دنیا مشغول به کشت و صادر کردن قهوه به سراسر جهان هستند که در بین این تعداد ۵ کشور از میزان صادرات بیشتری برخوردارند. در میان انواع صادراتی قهوه روبوستا عمده و قهوه عربیکا عمده  آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهند که در این آمار حدود ۶۰ درصد از نوع عربیکا و در مقابل ۴۰ درصد را نوع روبوستا تشکیل می‌دهد.

تجارت واردات قهوه در ایران

واردات قهوه به ایران با بسته بندی‌های متنوع صورت می‌گیرد که میتوان انواع قهوه‌های خام، سبز، پودر قهوه و دانه قهوه برشته شده را در بین آنها مشاهده کرد. قهوه از جمله دانه‌های با ارزش در دنیا است که متاسفانه به خاطر شرایط آب و هوایی موجود در ایران کشت این دانه برای ما امکان پذیر نیست. اگرچه تعدادی از افراد به صورت بسیار محدود انواعی از قهوه را تولید می‌کنند؛ اما نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای بازار ایران باشد. به همین دلیل لازم است قهوه مورد نیاز به صورت وارداتی در اختیار ما قرار بگیرد.

جهت واردات قهوه به ایران لازم است مجوزهای لازم از وزارت‌های مختلف مانند وزارت بهداشت اخذ گردد. از جمله دانه‌های قهوه وارداتی به ایران ‌وان به مواردی مانند انواع قهوه اندونزی، کلمبیا، هند، اتیوپی، مکزیک، امارت و هند اشاره کرد که در بین موارد گفته شده واردات قهوه از کشور امارات در مقایسه با سایر کشورها بخش بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد.

بعد از واردات قهوه از ایتالیا، امارات، اندونزی و ترکیه از جمله بزرگترین کشورهای وارد کننده قهوه به ایران هستند. هزینه واردات قهوه هرسال با در نظر گرفتن سیاست‌های دولت رقم متفاوتی است؛ اما در حالت کلی عوامل مانند نوع قهوه، بسته بندی، کوبیده شدن، دانه یا پودر و میزان کافئین در این مبلغ تاثیر دارد.

تجارت واردات قهوه به ایران

همه چیز درباره تجارت واردات قهوه به ایران

مراحل قانونی ترخیص و واردات قهوه به ایران

آیا اطلاعات دارید که واردات قهوه به ایران در برخی از مواقع با مشکلاتی روبرو است زیرا این محصول در لیست 10 کالای لوکس قرار دارد و بنابراین سود بازرگانی آن با نسبت دو برابر محاسبه می‌شود. مشکلات واردات قهوه جزو مواردی هستند که افراد وارد کننده لازم است با آن دست و پنجه نرم کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی قصد واردات قهوه به ایران را دارد لازم است از وزارت بهداشت استانداردهای لازم را کسب کند.

واردات قهوه از هند و سایر کشورهای جهان به صورت متنوع با بسته بندی های مختلف به ایران صورت می‌گیرد که توجه به نگهداری، حفظ کیفیت و انتخاب نوع دان قهوه از اهمیت بالاتری برخوردار است. اگر شرکت واردات قهوه تصمیم به فعالیت در این حوزه دارد لازم است مراحلی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم را به ترتیب انجام دهد.

  • اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات
  • کسب مجوز سازمان بهداشت و دارو
  • ضمانت نامه بانکی
  • فاکتور حمل و نقل
  • اظهارنامه گمرکی

علاوه بر این موارد محموله‌های قهوه وارد شده به کشور لازم است دارای اطلاعاتی نظیر کشور صادر کننده شماره صادراتی باشند تا در پروسه واردات و گمرک چالش هایی را برای شرکت واردات قهوه به وجود نیاورد.

نحوه محاسبه تعرفه واردات قهوه

عوامل مختلفی در هزینه واردات قهوه به ایران دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به کافئین موجود در قهوه، نحوه بسته بندی، عمده فروشی یا خرده فروشی و … اشاره کرد که تمام این موارد در کتاب مقررات واردات و صادرات مورد بررسی قرار داده شده تا اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار بگیرد.

کتاب مقررات صاورات و واردات

کتاب راهنمای جامع مقررات صادرات و واردات

به طور مثال هزینه لازم برای واردات قهوه از چین به صورت زیر محاسبه خواهد شد:
اگر قهوه از نوع بوداده و دارای کافئین با بسته بندی آماده برای خرده فروشی باشد، در اینصورت ۳۲ درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی ایران به آن تعلق می‌گیرد که در این محاسبه ۴ درصد حقوق گمرکی و ۲۸ درصد از آن سود بازرگانی است. در مقابل از آنجایی که در قسمت‌های قبل هم به آن اشاره کردیم قهوه جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود در نتیجه سود بازرگانی آن دو برابر حساب خواهد شد و به این ترتیب ۵۶ درصد مربوط به سود بازرگانی، ۴ درصد حقوق گمرکی و 9 درصد ارزش افزوده این محصول تعلق میگیرد که در نهایت درصدی نزدیک به 69 درصد است. علاوه بر مواردی که در قسمت بالا جهت واردات قهوه به ایران مورد بررسی قرار دادیم داشتن پشتوانه‌ای مانند شرکت بازرگانی معتبر در کاهش مدت زمان روند ترخیص قهوه تاثیرگذار خواهد بود.

کشورهای صادرکننده قهوه به ایران

همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم ایران توانسته به علم مورد نیاز برای کشت و تولید قهوه دست یابد؛ اما از طرفی این میزان از قهوه تولید شده تنها برای کارخانجات بزرگ این کشور قابل استفاده است و لازم است برای برطرف کردن نیازهای مردم واردات قهوه به ایران صورت بگیرد. چند شرکت و بازرگانی بزرگ به عنوان بزرگترین وارد کننده قهوه در ایران شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها قهوه های مختلف از سراسر جهان وارد می‌کنند که از جمله این قهوهها می‌توان به قهوه اندونزی، ویتنام، قهوه برزیل، هندوستان و چین اشاره کرد. البته کشورهای نامبرده بیشتر قهوه‌های نوع روبوستا را در اختیار بازار ایران قرار میدهند. در مقابل برای تهیه انواع قهوه عربیکا کشورهایی مانند اتیوپی، گواتمالا و مکزیک سهم بزرگی در بازار ایران دارند.

کیفیت قهوه وارداتی به صورت مستقیم در حجم فروش آن تاثیر دارد. به طوری که اگر مدت زمان زیادی در صنعت قهوه فعالیت داشته‌اید، اطلاع دارید که انواع قهوه‌های دان در مقایسه با نوع پودر آن ماندگاری طولانی مدتی دارد اگر دوست دارید قهوه خریداری شده شما رایحه خود را به خوبی حفظ کند انتخاب قهوه خام به جای قهوه رست شده مناسب‌تر خواهد بود.

شرکت‌های بازرگانی در موارد نادر به صورت مستقیم قهوه‌های خود را مورد فروش قرار می‌دهند این شرکت‌ها در اغلب اوقات بعد از واردات قهوه محموله را در اختیار عمده فروش‌های قهوه قرار داده و آنها این دانه‌های لوکس را برای کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های خرده فروشی عرضه می‌کنند. آنچه که در این پروسه اهمیت بالایی را به خود اختصاص میدهد تبدیل انواع دانه‌های قهوه به صورت رست شده و حالت پودری است که در بسته بندی‌های بهداشتی و استاندارد با معرفی برند در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

انواع قهوه وارداتی به ایران

نوشیدنی قهوه در ایران طرفداران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد به طوری که قهوه به عنوان دومین نوشیدنی گرم بعد از چای مورد علاقه ایرانی ها است. واردات قهوه سبز و سایر قهوه‌ها از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، کلمبیا و برزیل در ایران رونق دارد چون هر یک از آنها دارای رایحه و طعم خاصی هستند و نیازهای مخاطبان و علاقمندان به قهوه را برطرف می‌کنند. هر یک از قهوه‌های کشت شده در منطقه و کشور به خصوص دارای عطر و طعم منحصر به فرد است و همین عامل سبب می‌شود تا تنوع بالایی برای قرار گرفتن در سبد کالایی مخاطب‌ها وجود داشته باشد.

اگر شما صاحب رستوران یا کافی شاپ هستید برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان لازم است تنوع وسیعی از انواع قهوه‌های عربیکا روبوستا با میزان کافئین مختلف و رست متنوع در اختیار آنها قرار دهید. فراموش نکنید که تولیدات قهوه در ایران پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود و لازم است به صورت مستمر واردات قهوه به ایران انجام شود.

در بین قهوه‌های وارداتی توجه کنید که بسته بندی مناسب و استانداردی برای قهوه مورد نظر شما در نظر گرفته شده باشد زیرا این امر تاثیر مستقیمی در کیفیت قهوه‌ای که در اختیار مشتری خود قرار می‌دهید، خواهد داشت. این امر کاملا بدیهی است که هر چقدر کیفیت و رایحه قهوه تهیه شده بیشتر باشد، میزان رضایت مشتری هم بالا خواهد بود.

انواع قهوه وارداتی به ایران

قهوه‌های وارداتی به ایران

کلام آخر

ایران در چند سال اخیر موفق شده تا به عنوان صادرکننده قهوه به کشورهایی نظیر آلمان و انگلستان مورد توجه قرار بگیرد؛ اما میزان قهوه تولید شده در ایران نمیتواند نیازهای شهروندان این کشور را برطرف کند. به همین دلیل واردات قهوه به ایران از کشورهای دیگر دارای اهمیت بالایی است؛ اما این مورد در اغلب موارد چالش‌هایی را هم به دنبال دارد. لازم است شرکت‌های وارد کننده قهوه رعایت استانداردهای لازم انواع قهوه‌های مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. آیا اطلاع دارید علاوه بر موارد گفته شده ایران از چه کشورهای وارد کننده قهوه همکاری دارد؟

دانلود نسخه پی دی افچاپ صفحه
در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.