برشته کاری قهوه از صفر تا صد
در حال ارسال

برشته کاری قهوه دقیقاً همان فرآیندی است که باعث می‌شود، قهوه عطر و بوی بهتری داشته باشد. قهوه طی فرآیندهای پیچیده از مزرعه تا تغییر حالت از دانه به پودر به دست مصرف کنندگان می‌رسد. هریک از آن‌ها روی طعم نهایی قهوه تأثیر دارند. عطر قهوه بیشتر به خاستگاهی که در آن کشت می‌شود، بر می‌گردد؛ اما در واقع آنچه که باعث قوی‌تر شدن رایحه این دانه‌هایکوچک می‌شود، برشته کاری قهوه است. پس با رست مرکز همراه شوید تا اطلاعات دقیقی در این رابطه به دست آورید.

برشته کاری قهوه چیست

برشته کاری قهوه چیست؟

به طور کلی فرآیند تبدیل دانه های خام قهوه به دانه های برشته شده و آماده آسیاب شدن را برشته کاری قهوه میگویند. ممکن است شما هم مثل عموم افراد تصور کنید که رست کردن قهوه کار راحتی است؛ اما در واقعیت این کار یکی از دشوارترین مراحل تهیه قهوه است.

اگر فردی که وظیفه رست کردن قهوه را بر عهده دارد به‌اندازۀ کافی خبره نباشد ممکن است، دانه‌ها را بسوزاند. از طرفی رست کردن یکدست تمام دانه‌ها یکی دیگر از پیچیدگی‌های این پروسه است. فراموش نکنید که رست کردن قهوه به آزاد شدن عطر و بوی آن کمک می‌کند.

مراحل برشته کاری قهوه

مراحل برشته کاری قهوه چیست؟

فردی که وظیفه رست کردن قهوه را بر عهده دارد باید بداند که ویژگی‌های اصلی قهوه مورد استفاده چیست و چه میزانی از رست کردن می‌تواند نتیجه مطلوبی را به‌همراه داشته باشد. انتخاب درجه‌های مختلف از رست قهوه به عوامل مختلفی مربوط است. اصلی‌ترین عامل را می‌توان دمای وارد شده بر دانه‌های سبز قهوه دانست. از طرفی ویژگی‌های دیگر مانند رطوبت، فشار هوا و میزان ارتفاع از سطح دریا مواردی هستند که در سرعت روشن شدن تأثیر می‌گذارند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین قهوه عربیکا برای کدام کشور است؟ (بررسی کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا)

در حالت کلی می‌توان ۳ درجه برای رست قهوه در نظر گرفت که عبارتند از:

لایت روست

اگر سری به کارگاه برشته کاری قهوه بزنید. در آنجا مقدار زیادی قهوه می‌بینید که با درجه لایت یا همان رست روشن مرحلۀ برشته کاری قهوه را پشت سر گذاشته‌اند. این میزان رست قهوه به حدود ۷ دقیقه زمان نیاز دارد تا دانه‌های این گیاه تحت دمای ۱۹۵ تا ۲۰۵ درجۀ سانتیگراد حرارت ببینند. در طول رست روشن ۵ درصد از وزن دانه های قهوه کم می‌شود و می‌توانید صدای ترق اول را از آن بشنوید.

در لایت رست دانه‌های قهوه به رنگ دارچینی در می‌آیند به همین دلیل برخی این مرحله را رست دارچینی هم مینامند. در این مرحله روغن قهوه آزاد نمی‌شود و در نتیجه عصاره گیری آن نتیجه شفافی خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که قهوه دم شده با این میزان از رست اسیدیته بالایی دارد و تندی و تیزی آن ممکن است برای مصرف کننده نامناسب باشد.

رست متوسط قهوه

 رست متوسط

در این مرحله از روش درست دانه‌های قهوه به زمان بیشتری نسبت به مرحله قبل نیاز دارند. به همین دلیل باید مدت زمان ۹ تا ۱۲ دقیقه برای رست شدن با دمای ۲۱۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد در نظر بگیرید. از نظر مشخصات ظاهری دانه‌های قهوه رست شده به رنگ قهوه‌ای متوسط یا قهوه‌ای تیره هستند. به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر دانه‌های قهوه تحت حرارت بالا برشته شوند میزان روغن بیشتری از آنها خارج می‌شود و در نتیجه عطر و طعم کمتری خواهند داشت.

در رست متوسط نسبت به رست روشن مقداری روغن آزاد می‌شود و در نتیجه عطر کمتری را تجربه خواهید کرد. اگر برای شما هم این سوال به وجود آمده است که با این تأثیرات چرا همچنان برشته کاری قهوه محبوب است با ما همراه باشید تا جواب دقیقی برای پرسشتان به دست آورید. حرارت دادن قهوه در دمای متوسط باعث آزاد شدن رایحه‌های شکلاتی و کاراملی در آن می‌شود. این عامل را می‌توان ویژگی برای جلوگیری از تلخی زیاد و اسیدیته بالا دانست که در نهایت باعث لذت بردن بیشتر از یک فنجان قهوه می‌شود. نام دیگر رست متوسط رست شهری است چون محبوبیت بیشتری در بین مردم دارد و با ذائقه ایرانی بیشتر هماهنگ است.

پیشنهاد مطالعه: خرید عمده قهوه روبوستا، راهنمای خرید فله انواع قهوه روبوستا

رست تیره

رست تیره یا دارک روست، آخرین مرحله از برشته کاری قهوه است. در این مرحله دانه های قهوه طول مدت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه تحت دمای ۲۲۵ تا ۲۴۵ درجه سانتیگراد حرارت می‌بینند. این مرحله یکی از مراحل حساس در برشته کردن قهوه است زیرا در دقیقه ۱۳ و ۱۴ ممکن است این دانه‌ها مشتعل شوند. در قسمت رست روشن گفتیم که اولین صدای ترق ترق در دقیقه‌های اولیه شنیده می‌شود و بار دوم این صداهای ترک خوردن در مرحله رست تیره به گوش میرسند.

تضاد زیادی بین محبوبیت رست تیره در بین عموم مردم وجود دارد که برخی آن را زننده و برخی دیگر این طعم را دلنشین می‌دانند. از جمله ویژگی‌های این مرحله از رست قهوه ظاهر تیره سیاه مانند آن به همراه چربی روی دانه‌های قهوه است. ویژگی‌های فیزیکی قهوه در این مرحله از بین می‌روند و دانه‌های قهوه حالت کربنی به خود میگیرند.

و در انتها رست مرکز به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز ارائه دهنده قهوه رست شده و فروش عمده قهوه می‌تواند در هر یک از مراحل گفته شده بالا نتیجه مطلوبی را در اختیار شما قرار دهد.

دستگاه برشته کاری قهوه چیست؟

تنوع زیادی برای دستگاه‌های برشته کاری قهوه وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی افرادی که به نوشیدن قهوه علاقه دارند و دوست دارند قهوه مورد نیاز خود را به میزان دلخواه را درست کنند، می‌توانند از انواع دستگاه‌های خانگی کمک بگیرند. این دستگاه‌ها با جریان برق و گاز کار می‌کنند. دستگاه‌های برشته کاری برقی مزایای بیشتری دارند و شما می‌توانید برنامه ریزی‌های مختلفی را روی آن پیاده کنید.

از آنجایی که قیمت دستگاه برشته کاری قهوه بالا است و برای کار با آن‌ها باید اطلاعات بالایی را در اختیار داشته باشید، بهتر است به یک مرکز تخصصی اعتماد کنید. فروشگاه رست مرکز با تکیه بر سابقه چند ساله خود در زمینۀ رست قهوه‌های مختلف می‌تواند بهترین رایحه‌ها را در اختیار شما قرار دهد. با این فروشگاه دیگر به دنبال مرکز برشته کاری قهوه شیراز و شهرهای دیگر نباشد؛ زیرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن قهوه رست شده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

کلام آخر

برشته کاری قهوه همان فرآیندی است که به داشتن رایحه زیبای قهوه کمک می‌کند. در کنار انتخاب خاستگاه مناسب برای قهوه خریداری شده باید میزان رست مناسب با ذائقه خود را هم در نظر بگیرید. دستگاه‌های مختلفی برای این کار در بازار وجود دارد که لازم است برای بدست آوردن نتیجۀ بهتر و قهوه با کیفیت اطلاعات مختلف مربوط به این مراحل را بلد باشید. در این مقاله انواع رست قهوه را با شما به اشتراک گذاشتیم. انتخاب شما برای قهوه‌های روزانه کدام نوع رست است؟ آیا تا به حال تجربه رست کردن قهوه در خانه را داشته‌اید؟

 

دانلود نسخه پی دی افچاپ صفحه
در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.